האם יש הבדל בין ניסיון אונס לעבירת אינוס שלמה?

אזרח ניגרי בשנות ה-30 לחייו נעצר בחשד לניסיון אונס שביצע לפני כחמש שנים, לאחר שנלקחה ממנו דגימת DNA בעקבות מעורבותו במעשה פלילי אחר.

הכול החל לפני מספר חודשים, אז היה מעורב החשוד במעשה פלילי בגינו נעצר. במהלך המעצר, נלקחה מהחשוד דגימת DNA, שהושוותה עם דגימות נוספות במאגר המשטרתי.

במשטרת ישראל מצאו כי דגימת ה-DNA זהה לדגימה שנלקחה מציפורניה של תושבת חולון, שנאבקה בחשוד שניסה לאנוס אותה בשנת 2012.

במהלך המאבק, היא הצליחה לשרוט את החשוד ולברוח, כשבשלב מאוחר יותר נלקחה דגימתו של החשוד מציפורניה. כך יצא שחמש שנים לאחר אותו מקרה, נעצר החשוד על ניסיון אונס.

במהלך הדיון, טענה פרקליטתו של החשוד כי הוא לא היה מעורב כלל בניסיון האונס המדובר.

בנוסף טענה, כי לפני מספר שנים הוא היה מעורב בריב עם אישה ברמזור, שטענה כי חתך אותה בכביש, ובעקבות זאת היא שרטה את פניו. עורכת דינו של החשוד טוענת כי כך הגיעו דגימות ה-DNA של אותו אזרח ניגרי לציפורניה.

המקרה אירע לפני יותר מחמש שנים. האם יש לכך משקל?

ככלל, דיני ההתיישנות בהליכים פליליים שונים לחלוטין מהליכים אזרחיים, שם ברוב המקרים חלה התיישנות מעל שבע שנים. בהליכים פליליים, עשויים להתרחש מקרים שבהם אנשים יועמדו לדין גם אם ביצעו את העבירות לפני 20 שנה, קל וחומר כשמדובר בעבירות מתחום המין שבהן ישנם הסדרים ספציפיים אחרים.

בהליכים פליליים, כל פעולה שמתרחשת בתיק, ולו פעולת החקירה הקטנה ביותר, עשויה לעצור את ספירת ההתיישנות ולאפסה, זאת עד לפעולת חקירה הבאה.

החוק והענישה

ניסיון אונסעל פי החוק, עבירת אינוס שאינה בנסיבות מחמירות (כגון אלימות קשה או אינוס בקרב בני משפחה) דינה 14 שנות מאסר. כך גם לגבי עבירת ניסיון אינוס. על פי החוק, אין הבדל כלשהו בין עבירת אינוס שלמה לבין עבירה של ניסיון אינוס.

עם זאת, ניתן להבחין כי בתי המשפט נוטים להתחשב לעיתים בעובדה כי מדובר בעבירת ניסיון ולא בעבירה שלמה באופן שבא לידי ביטוי בעונש, שהינו בדרך כלל מקל יותר.

בנוסף, יש לקחת בחשבון שבתי המשפט לא נוטים – וזה נכון לגבי כל עבירה – לגזור על נאשמים את תקרת הענישה המקסימלית בייחוד שמדובר בשיקולים שונים לטובתו של אותו נאשם (עבר פלילי, נסיבות אישיות וכו').

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

שתפו את התוכן. בחרו את הפלטפורמה שלכם!

עו"ד שוש חיון

עו"ד שוש חיון

בוגרת תואר שני במשפטים (LL.M) מאוניברסיטת בר-אילן. הייתה שותפתו למשרד של העו”ד הפלילי בני נהרי ז”ל. במהלך כ-10 שנים עבדו יחד על מאות תיקים ידועים בכל תחומי המשפט הפלילי.

Call Now Buttonהתקשרו עכשיו 24/7