מה צריך לדעת לפני חקירה פלילית?

כל אדם עלול למצוא את עצמו מעורב בהליך פלילי ואף להגיע לשלב של חקירה פלילית, במהלכו מנסה המשטרה לחקור אם החשוד ביצע את העבירה הפלילית שבגללה נעצר.

בטרם החקירה הפלילית כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי, שילווה את החשוד משלביה הראשונים של החקירה ועד לתומה, ואם יש מתגבש כתב אישום, גם בייצוג בערכאות השונות. זאת כדי למזער ככל האפשר את הנזק שעלול להיגרם לחשוד / לנאשם. יחד עם זאת, כל אדם הניצב בפני חקירה פלילית צריך להכיר מספר כללים חשובים שכדאי לדעת.

מהם כללי הברזל לפני חקירה פלילית?

1. מטרת החקירה – לא כל אדם העומד בפני חקירת משטרה הוא חשוד. במקרים מסוימים גם אדם, שהיה עד בזירת אירוע פלילי יעמוד בפני חקירה פלילית כדי לתת עדות. יחד עם זאת, בשום מקרה אין להקל ראש בחקירה פלילית, שכן בשני המצבים ההשפעה על הנחקר היא גדולה. הנחקר צריך לברר על מהות החקירה, אם ישנם חשדות נגדו ואם כן – מהם החשדות. בנוסף, הוא אינו מחויב להתייצב בתחנת המשטרה, אם שאלותיו אינן נענות, אלא רק בצו בית משפט.

2. זכויות הנחקר – כל אדם העומד בפני חקירה פלילית צריך לדעת כי זכותו לשמור על זכות השתיקה אם ירצה בכך. במצבים מסוימים החוקרים ינסו להשפיע על הנחקר לדבר באמצעות מניפולציות, אך חשוב לדעת כי בחירתו של הנחקר לשמור על זכות השתיקה אינה מהווה הודאה בעבירה ואינה מהווה עבירה פלילית. זו זכות בסיסית העומדת בפני כל נחקר במהלך החקירה.

3. עיכוב או מעצר הנחקר – חוקר אינו יכול לעצור או לעכב נחקר, גם אם יש נגדו האשמות. שוטר יכול להטיל על הנחקר עד 5 ימי מעצר בית, ולאחר מכן ההחלטה אם לשחרר את הנחקר או להאריך את מעצרו נתונה בידי השופט, ובידיו בלבד.

4. ליווי של עורך דין פלילי – כל נחקר באשר הוא זכאי לייצוג משפטי מקצועי על ידי עורך דין פלילי מטעמו. מעורבותו של עו"ד פלילי הנה קריטית בכל שלבי החקירה, ובפרט בשלבי החקירה הראשונים, שכן כל עדות שהנחקר יספק לחוקרים יכול לשמש נגדו בשלבים מאוחרים יותר של החקירה. במקרים אלו, עורך דין פלילי יידע לייעץ לנחקר כיצד להתנהג בחקירה מול החוקרים.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

שתפו את התוכן. בחרו את הפלטפורמה שלכם!

עו"ד שוש חיון

עו"ד שוש חיון

בוגרת תואר שני במשפטים (LL.M) מאוניברסיטת בר-אילן. הייתה שותפתו למשרד של העו”ד הפלילי בני נהרי ז”ל. במהלך כ-10 שנים עבדו יחד על מאות תיקים ידועים בכל תחומי המשפט הפלילי.

Call Now Buttonהתקשרו עכשיו 24/7